ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ

 
 Στη δημοσιότητα έδωσε εχτές η υπουργός Παιδείας το σχέδιο για το  «Νέο Λύκειο». Επειδή όλοι, άμεσα ενδιαφερόμενοι και μη, ενημερωθήκαμε για το περιεχόμενο του σχεδίου, θα σταθούμε σε κάποια σημεία που μας εντυπωσίασαν για την πρωτοτυπία τους, για τον ευφυή σχεδιασμό και την εκσυγχρονιστική τους διάσταση!

Ο νέος σχεδιασμός προβλέπει μείωση των υποχρεωτικών μαθημάτων και αύξηση των μαθημάτων επιλογής. Η γενική παιδεία σταματά με το τέλος της Α' Λυκείου. Η Β' Λυκείου χωρίζεται σε δύο κατευθύνσεις κλασικής και πρακτικής παιδείας, ανάλογα με τις σπουδές που θα ακολουθήσουν οι μαθητές. Η Γ' Λυκείου είναι τάξη απόλυτης εξειδίκευσης και οι κατευθύνσεις γίνονται τρεις με την προσθήκη και της οικονομικής κατεύθυνσης. Σ’ αυτό το σημείο παρατηρούμε πως το μοναδικό νέο στοιχείο ως προς τις κατευθύνσεις είναι το ότι παραμερίζεται σταδιακά και εξοβελίζεται τελικά στη Γ΄ Λυκείου η γενική εκπαίδευση προς όφελος της εξειδίκευσης. Κατά τα λοιπά, παραμένουν οι τρεις κατευθύνσεις που υπάρχουν και σήμερα, με  διαφορετικό όμως όνομα αφού διαγράφεται η ονομασία θετική, θεωρητική, τεχνολογική.
Όσον αφορά την Α΄ Λυκείου και το ρόλο που θα παίζει για την εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, η υπουργός Παιδείας ήταν κατατοπιστικότατη: ενώ σε σχετική ερώτηση το πρωί απάντησε πως «Θα μετράει η επίδοση σε όλο το Λύκειο, όχι λογιστικά, αλλά η προσπάθεια του μαθητή συνολικά», αργότερα και κάτω από τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν σχετικά, έκανε διευκρινιστική δήλωση σύμφωνα με την οποία: «Δεν έχει αποφασιστεί ακόμη αν θα παίξει ρόλο η επίδοση της Α' Λυκείου».
Τα μαθήματα επιλογής που θα εισάγονταν στο Λύκειο για να διευρύνουν τις κλίσεις και τις δεξιότητες των μαθητών και για τα οποία ‘καμάρωνε’ το Υπουργείο είναι ουσιαστικά ανύπαρκτα. Στο σχέδιο που παρουσιάστηκε, ταυτίστηκαν με τα παραδοσιακά υποχρεωτικά μαθήματα, αλλά με  νέα ονομασία ως ‘μαθήματα Εμβάθυνσης’. Αυτά πλέον δεν θα περιέχουν συγκεκριμένη ύλη και  στοχεύουν στο να βοηθηθεί ο μαθητής να κατανοήσει καλύτερα τα υποχρεωτικά μαθήματα για να καταπολεμηθεί η παπαγαλία και τα φροντιστήρια. Ωστόσο και πάλι η υπουργός έδωσε τις απαραίτητες διευκρινίσεις: Όταν ρωτήθηκε εάν θα βαθμολογούνται σε αυτά οι μαθητές είπε: «Δεν είμαστε έτοιμοι να απαντήσουμε σε αυτό».
Ουσιαστικά πρόκειται για υπαναχωρήσεις του Υπουργείου καθώς η διδασκαλία πολλών και διαφορετικών μαθημάτων επιλογής θα κόστιζε ιδιαίτερα απαιτώντας  καθηγητές ειδικοτήτων και ανάλογες υποδομές.  
Ανάλογες υπαναχωρήσεις έγιναν σε επιμέρους ζητήματα, όπως στις ξένες γλώσσες που τελικά γίνονται επιλεγόμενες στις δύο τελευταίες τάξεις, στην Ιστορία και στα θρησκευτικά που παραμένουν υποχρεωτικά.                                                                          
 Οι εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση παραμένουν σε κεντρικό επίπεδο και τα ΑΕΙ θα έχουν ένα βαθμό συμμετοχής καθώς θα καθορίζουν το συντελεστή βαρύτητας στα εξεταζόμενα μαθήματα. Αυτά τα μαθήματα θα είναι ‘πιθανότατα’ τέσσερα. Η υπουργός δεν ήταν σε θέση να διευκρινίσει τον ακριβή αριθμό των μαθημάτων, ωστόσο έκανε λόγο για μη προκαθορισμένη ύλη.
Οι μαθητές που θα έχουν επιτύχει στις εξετάσεις, θα αξιολογούνται μετά το τέλος του πρώτου έτους από τα ίδια τα ΑΕΙ, ως φοιτητές πλέον, για την κατανομή τους σε προγράμματα σπουδών. Ο ακριβής όμως τρόπος εισαγωγής στα ΑΕΙ δεν έγινε γνωστός, καθώς σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας ‘δεν έχουν καταλήξει στο τελικό σχέδιο’.
Όπως γίνεται αντιληπτό, το μόνο που ήταν σε θέση να ανακοινώσει το Υπουργείο ήταν το γενικό πλαίσιο του νέου συστήματος ενώ αυτό  θα ισχύσει για πρώτη φορά το 2013-14 για τους μαθητές που θα πάνε τον Σεπτέμβριο στην πρώτη Λυκείου με τα νέα δεδομένα. Οι μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην Α΄ Λυκείου πιθανότατα δεν θα ξέρουν με ποιο τρόπο θα δώσουν εξετάσεις και πώς θα εισαχθούν στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Κλείνοντας να τονίσουμε πως περιμένουμε να δούμε τον τρόπο με τον οποίο  θα διαχειριστεί η εκπαιδευτική κοινότητα το νέο μάθημα που θα εισαχθεί στα Λύκεια, κατά τα πρότυπα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, αυτό της ερευνητικής εργασίας . Αυτή θα είναι υποχρεωτική και στις τρεις τάξεις του Λυκείου και θα βαθμολογείται. Ο μαθητής που θα εργάζεται ατομικά ή συλλογικά, με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, θα πρέπει να παραδίδει μια τέτοια εργασία δύο φορές το χρόνο. Μάλιστα για το τι  θα περιλαμβάνει, η υπουργός έδωσε και ένα παράδειγμα: ‘Διαχείριση κοινωνικών προβλημάτων’.
Μήπως θα έπρεπε να πει ‘Διαχείριση εκπαιδευτικής οπισθοδρόμησης’;

Ανασκόπηση σημαντικότερων σταθμών στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις μετά την Μεταπολίτευση.
Η πρώτη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση της μεταπολίτευσης, το 1976, αντικατόπτριζε το κλίμα που επικρατούσε στον εκπαιδευτικό κόσμο μετά την αντιδραστική αντιμεταρρύθμιση της χούντας.Επανέρχεται η δημοτική ως γλώσσα διδασκαλίας (η δικτατορία είχε επαναφέρει την καθαρεύουσα) με τον νόμο 309/76 επί υπουργίας Παναγιώτη Ζέππου με εισηγητή τον Κωνσταντίνο Αποσκίτη. Η μέση εκπαίδευση σπάει σε δύο τριετείς βαθμίδες, το γυμνάσιο και το λύκειο. Η τριετής γυμνασιακή βαθμίδα γίνεται υποχρεωτική για όλα τα παιδιά. Εισάγεται η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών από μετάφραση και προβλέπεται η συνεκπαίδευση των δύο φύλων σε όλα τα στάδια της εκπαίδευσης. Καταργούνται  οι εισαγωγικές εξετάσεις από το δημοτικό στο γυμνάσιο, οι προαγωγικές στο γυμνάσιο, η αριθμητική βαθμολογία στο δημοτικό, ενώ καθιερώνονται εισαγωγικές εξετάσεις από το γυμνάσιο στο λύκειο.                                                                                                                  Το 1977, επί υπουργίας Γεωργίου Ράλλη, ο απόφοιτος γυμνασίου έχει πολλές δυνατότητες: είτε να πάει στο τριετές γενικό λύκειο, είτε στο τριετές τεχνικό επαγγελματικό λύκειο με εξετάσεις, είτε να εισαχθεί χωρίς εξετάσεις σε μια τεχνική επαγγελματική σχολή που θα του προσφέρει μονοετή ή διετή φοίτηση και από εκεί θα τον εξάγει στην αγορά εργασίας.                                                                                                               
Το 1980,οι σχολές χωρίζονται σε θεωρητικής και πρακτικής κατεύθυνσης και τα μαθήματα στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου σε «κορμού» και «επιλογής».   
 Οι «Πανελλήνιες» εξετάσεις σε αυτές τις τάξεις γίνονται σε πανελλαδικό επίπεδο με κοινά θέματα. Ο βαθμός των εξετάσεων και οι βαθμοί προαγωγής της Β’ λυκείου και απολυτηρίου της Γ’ λυκείου αποτελούν το βαθμό του θεωρητικού ή πρακτικού απολυτηρίου. Οι υποψήφιοι έπειτα εισάγονται στα Ιδρύματα κατά φθίνουσα σειρά βαθμολογίας μέχρι να συμπληρωθεί το όριο φοιτητών σε κάθε σχολή.
Η ένταξη της χώρας στην ΕΟΚ και η άνοδος στην εξουσία του ΠΑΣΟΚ δρομολογούν σειρά μεταρρυθμίσεων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.                       
 Καταργείται το πολυτονικό και καθιερώνεται το μονοτονικό σύστημα με αποτέλεσμα την τριετία 1982-1985 να εκδοθούν για τη γενική εκπαίδευση, από το δημοτικό μέχρι το λύκειο, συνολικά 110 νέα βιβλία.  Ιδρύονται τα  πανεπιστημιακά παιδαγωγικά τμήματα  για να στελεχώσουν τα νηπιαγωγεία και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Καταργούνται  τα ΚΑΤΕΕ και θεσμοθετούνται τα ΤΕΙ.    
                                                  
 Το 1985, επί υπουργίας Κακλαμάνη ψηφίστηκε νόμος σύμφωνα με τον οποίο:
Η υποχρεωτική εκπαίδευση είναι εννιαετής και περιλαμβάνει το δημοτικό και το γυμνάσιο. Οι απόφοιτοι της υποχρεωτικής εκπαίδευσης μπορούν να εισαχθούν στο Γενικό Λύκειο, το Τεχνικό Επαγγελματικό Λύκειο, το Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο, που λειτούργησε για πρώτη φορά  το 1984, ή σε Τεχνικές Επαγγελματικές Σχολές.  Οι  απόφοιτοι  των τριών τύπων λυκείων μπορούν να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους μέσω των Γενικών Εξετάσεων σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ ενώ οι απόφοιτοι των Τ. Επαγγελματικών σχολών προορίζονται κατευθείαν για την παραγωγική διαδικασία.  
Από το 1983 η εισαγωγή των υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση γίνεται με τις «Γενικές Εξετάσεις», μέσω του συστήματος των τεσσάρων δεσμών, οι οποίες καθιερώνονται στην τελευταία τάξη του Λυκείου και αντιστοιχούν σε σχολές της τριτοβάθμιας. Τα μαθήματα της Γ’ λυκείου χωρίζονται σε «δέσμης» και «κορμού» και οι υποψήφιοι εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα ανά δέσμη. Ταυτόχρονα παίζει ρόλο στα μόρια του κάθε υποψηφίου ο βαθμός της Α΄ και Β΄ Λυκείου.
                                                                                                                           
Από το 1988 η βαθμολογία του λυκείου δεν παίζει ρόλο στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια, ορίζεται ένα βασικό μάθημα σε κάθε δέσμη με ειδικό συντελεστή βαρύτητας και η βαθμολογία στις Γενικές Εξετάσεις γίνεται με 80βάθμια κλίμακα.
Η δεκαετία του 1990 ξεκινά με το σχηματισμό κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας με πρωθυπουργό των Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και υπουργό Παιδείας τον Βασίλη Κοντογιαννόπουλο.  Το κλίμα , εν όψει των μεταρρυθμίσεων είναι εκρηκτικό  με αποκορύφωμα την αναβολή των Γενικών  Εξετάσεων για διάστημα ενός μηνός.               
Το χειμώνα του 1990, επαναφέρονται με τρία προεδρικά διατάγματα οι εξετάσεις και η αριθμητική βαθμολογία στο δημοτικό και οι εξετάσεις στο γυμνάσιο, ενώ καθιερώνονται οι μονάδες παιδαγωγικού ελέγχου που χαρακτηρίζουν τη διαγωγή των μαθητών. Μέσα σε ένα μήνα εκατοντάδες σχολεία σε όλη την επικράτεια τελούν υπό κατάληψη. Η κρίση οδηγεί σε παραίτηση τον Βασίλη Κοντογιαννόπουλο και στη θέση του τοποθετείται ο Γιώργος Σουφλιάς, ο οποίος παρουσιάζει μεταξύ άλλων τα προεδρικά διατάγματα με τα οποία θεσμοθετούνται εκ νέου οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις από την Ε’ στην ΣΤ’ δημοτικού και στις τρεις τάξεις του γυμνασίου, καθώς και οι γραπτές απολυτήριες εξετάσεις στο τέλος του δημοτικού. Παράλληλα, επιχειρείται η σε μεγαλύτερο βαθμό σύνδεσης της σχολικής ζωής με την καθημερινότητα με την εφαρμογή των Προαιρετικών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων που είναι πιο γνωστά ως «Περιβαλλοντική Αγωγή» και κατοχυρώνονται θεσμικά με το νόμο 1946/91. Την περίοδο αυτή γίνεται και για πρώτη φορά λόγος για πανεπιστήμια ιδιωτικού χαρακτήρα.
Η αξιολόγηση των μαθητών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αλλάζει με  τον επόμενο υπουργό Παιδείας της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, Γιώργο Παπανδρέου.  Σύμφωνα με το νέο σύστημα, οι μαθητές γυμνασίου υποβάλλονται σε γραπτές εξετάσεις στο τέλος της σχολικής χρονιάς, σε ένα ωριαίο διαγώνισμα ανά πρώτο και δεύτερο τρίμηνο και σε ολιγόλεπτα τεστ. Εισάγονται οι δημιουργικές εργασίες και η περιγραφική αξιολόγηση. Επίσης, με το νόμο 2327/95 ιδρύεται το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (ΕΣΥΠ).
 Το 1995  καθιερώνεται το «Εθνικό Απολυτήριο» και θεσμοθετείται  το Ενιαίο Λύκειο.  Καταργείται από τον Υπουργό Παιδείας Γεράσιμο Αρσένη και εν μέσω αντιδράσεων των εκπαιδευτικών,  η επετηρίδα για το διορισμό των εκπαιδευτικών, οι οποίοι πλέον τοποθετούνται μέσω εξετάσεων που διενεργεί το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού.
Καταργούνται  οι  γενικές εξετάσεις  που στηρίζονταν στις «Δέσμες» της Γ΄Λυκείου  και  επανέρχονται  οι εξετάσεις και μάλιστα πανελλαδικού τύπου σε 14 μαθήματα στη Β´ και στην Γ´ Λυκείου, ενώ «εισιτήριο» για την εισαγωγή των υποψηφίων του νέου συστήματος στα ΑΕΙ και ΤΕΙ είναι πλέον μόνο το απολυτήριο του Ενιαίου Λυκείου. Ύστερα από θύελλα αντιδράσεων, θεσμοθετήθηκαν ως «προαιρετικές» οι πανελλήνιες εξετάσεις στη Β’ λυκείου. Παράλληλα οι μαθητές μπορούν πλέον με βαθμό απολυτηρίου 9,5 να εισάγονται σε σχολές (χαμηλών βάσεων) της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Επί Πέτρου Ευθυμίου, που ανέλαβε υπουργός το 2000, το απολυτήριο του Λυκείου αποσυνδέθηκε από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι εξετάσεις εισαγωγής έγιναν πάλι εξωτερικές και τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα μειώθηκαν σε 9 και για την Β' και για την Γ' Λυκείου.

Επί της υπουργίας της Μαριέτας Γιαννάκου  καταργήθηκαν οι πανελλήνιες εξετάσεις στη Β΄ λυκείου και έτσι μετατράπηκε η τάξη αυτή σε έτος προπαρασκευής της Γ Λυκείου με το εκπαιδευτικό σύστημα να μοιάζει με αυτό των Δεσμών. Την ίδια περίοδο, επιβάλλεται η περιβόητη «βάση του 10»

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ (ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ ΓΛΩΣΣΑΣ - ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ)

Η ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT) ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

Λάθη που πρέπει να αποφεύγουμε όταν γράφουμε έκθεση